ARTIKEL OM FORLØB I 6 KLASSE imod stress og mobning

Skærmbillede 2019-07-27 kl. 10.39.33.png

Mindfullness kan skabe ro i folkeskolen

Mindfullness kan være midlet mod stressede elever i folkeskolen. Det mener fire ungdomscoaches, efter at et forsøg med en klasse på Trørødskolen har givet pote

Af

Af Peter Mailand

Vejen til rolige skoleelever kan være Mindfullness. Det mener Anette Thornfeldt Fisker, der er ungdomscoach. Sammen med tre kolleger har hun afviklet en forsøgsordning på Trørødskolen med Mindfullness. Hun er ikke i tvivl om, at det med fordel kan bruges bredt i folkeskolen.
"Vi ser flere og flere børn og unge med stress, og det har derfor aldrig været mere nødvendigt end nu at gøre noget konkret og give dem nogle værktøjer, så de kan manøvrere i det teknologiske mediesamfund, de er en del af," siger hun.
Det var Anette Thornfeldt Fisker, der selv har en søn, i 6.C, der fik ideen til projektet.
"I klassen var der store udfordringer med mobning, uro i timerne, manglende koncentration og fokus, stressede og pressede elever, manglende empati overfor hinanden og generelt en social dårligt fungerende klasse," siger hun. 
Anette Thornfeldt Fisker, havde netop selv været på kursus, hvor hun mødte de tre andre psykologer, som hun efterfølgende startede firmaet "Power of Mindfulness" op sammen med. 
De tre andre er Lene Haltrup, Birgitte Tindborg, Dorina van Hauen og så altså Anette Thornfeldt Fisker selv.
"Mindfulness er træning i opmærksomhed til egen sansning i nuet: Hvad oplever jeg?, hvad føler jeg?, hvad tænker jeg?, hvad mærker jeg? på en ikke-vurderende og ikke-dømmende måde. Mindfulness er det perfekte værktøj til at finde den indre ro, fred og styrke, som er nødvendig ind imellem for ikke at gå ned med stress - også for voksne,” siger hun.
 

Kontaktede ledelsen

Ved mindfulness-træning opnås en indefrakommende ro og balance, som gør eleverne i stand til at rumme også svære følelser, både egne og andres. Det modvirker stress og giver samtidig en afslappet og koncentreret opmærksomhed, der er det bedste udgangspunkt for læring," forklarer hun.
Derfor tog Anette Thornfeldt Fisker kontakt til skolens ledelse. Og skoleleder Suzanne Henningsen og afdelingsleder Jesper Jacobsen gav grønt lys for projektet.
Projektet blev sat i gang i september og forløbet strakte sig over otte uger til midten af november, hvor klassen hver dag i ca. 20 minutter fik besøg af de fire coaches, der gennemgik en række øvelser med eleverne lige fra massage til meditation og balanceøvelser.

Bedre trivsel

"Alle øvelser har en positiv og udviklende effekt på elevernes bevidsthed om deres krop, sanser, tanker, følelser og handlinger. Bevidsthed og kontakt hertil har en positiv indflydelse på vores velbefindende og forbedrer koncentrations- og indlæringsevne. Når eleverne lærer at vende opmærksomheden indad, mærker sig selv og derved bliver bevidst om, hvordan de selv har det, bliver de også bedre til at mærke og være opmærksomme på, hvordan kammeraterne har det. De udvikler empati og accept over for sig selv og andre, hvilket medvirker til bedre trivsel og socialt klasseklima," forklarer Anette Thornfeldt Fisker.

Mere ro i klassen

Og selvom eleverne til at begynde med var skeptiske overfor projektet, så har det givet pote,” fortæller Anette Thornfeldt Fisker.
"Efter mindfulness-forløbet er der langt mere ro i klassen, eleverne kan bedre koncentrere sig, og klassen fungerer betydeligt bedre socialt end før forløbet. Der er langt færre konflikter, nærmest ingen småskænderier, det har forstærket relationerne mellem piger og drenge, og relationerne er blevet mere fortrolige, eleverne er blevet bedre til at koncentrere sig og fokusere i længere tid ad gangen," siger hun.


Fakta:
'Power of Mindfullness'
De fire coaches bag 'Power of Mindfulness' Lene Haltrup, Birgitte Tindborg, Dorina van Hauen og Anette Thornfeldt Fisker.
hver især har vidt forskellige baggrunde, har fundet sammen via deres fælles interesse for mindfulness og coaching af børn og unge. 
Alle fire bruger selv mindfulness i deres dagligdag, og de oplever en voksende interesse for det både privat, i virksomheder og i forsvaret.

Skærmbillede 2019-07-27 kl. 10.23.16.png

Artikel i sn.dk om8 uger mindfulness forløb i en 6 klasse

- Klassen var præget af uro, der manglede koncentration i undervisningen, og så var der udfordringer med mobning. 

I otte uger, fra september til november 2013 var vi 4 coaches der underviste 6.c på Trørød skolen i Vedbæk i brugen af mindfulness, hvilket gav store resultater.

Du kan se video af nogle af de unge vi interviewet efter forløbet på dette link https://sn.dk/Rudersdal/Coaches-vil-hjaelpe-unge-med-stress/artikel/381921

Efter dette forløb underviste 3 af os 4 BH -klasser i mindfulness og meditation med super resultater.

 

Jeg har siden forladt Power of Mindfulness og arbejder selvstændigt med af afholde meditationer.

 

Jeg tilbyder i dag meditation for unge der er ramt af mobning samt klasser der har brug for mere ro og trivsel i hverdagen.

 

Kontakt mig for en pris her

KONTAKTINFORMATION:
Dorina van Hauen
Forfatter, Coach, rådgiver og healer
Telefon:+45 2344 4340
E_mail.:  coach@dorinavanhauen.dk
Copyright © 2017 - DORINAVANHAUEN | 
BESTILLING OG SPØRGSMÅL OM
Coaching, Rådgivning i forbindelse med 1-1 eller gruppesessions: 
Deltagelse på Meditation arrangementer: 
Ved tekniske spørgsmål om hjemmesiden, shoppen, eller lydfiler: 
send mail til  coach@dorinavanhauen.dk
ADRESSE OG BETALINGSOPLYSNINGER

Dorina van Hauen
Amaliegade 36, 1256 København 

CVR-nr.: 33411901

Bankoverførsel Nordea Bank Charlottenlund
Reg: 2135
Konto: 4389647565

Mærk betalingen:

Dit navn og hvilken session /forløb du betaler for